Viatge fi de carrera Itàlia - Viena

Estiu 1978

El primer gran viatge de la nostra vida el vam fer quan vam acabar la carrera de magisteri, l’estiu de l’any 1978. A la classe no ens vam posar d’acord per fer un viatge tots junts i un grup força nombrós (30 aprox.) vam decidir anar a París aprofitantles vacances de Pasqua. Jo ja havia estat a París diferents vegades i tenia pensat fer un viatge una mica més llarg en pla aventurer. Vam reunir un grup de 6 companys, al qual es va afegir un amic d’en Josep Vilanova, i vam decidir fer un viatge obert, de 21 dies, per Europa fent servir l’InterrailPass (en aquell moment el bitllet et permetia viatjar per tota Europa sense restriccions agafant els trens que volguessis). No teníem decidida la ruta només sabíem que volíem anar a Venècia i a Roma, els altres llocs no els teníem clars.El grup estava format per:

La primera parada la vam fer a Milà. Recordo que vam visitar el Duomo ( catedral) i unes galeries comercials molt famoses. Ens va impressionar molt l’estació de tren. La catedral de Milà és un temple de grans dimensions, de cinc naus, una central i dues naus laterals per cada un dels costats, amb almenys quaranta pilars travessada per un transsepte seguit pel cor i l'absis. La nau central és molt alta, té uns 45 metres, només és més alta la incompleta nau central de la catedral de Beauvais amb una alçada de 48 metres. La construcció és de maó, recobert de marbre de color rosa.Les teulades, que estan oberts al públic, permeten una observació propera d'algunes escultures de gran qualitat. És molt destacat el bosc de pinacles i capitells que es poden observar des d'aquests. El punt més alt del temple és La Madonnina, obra en coure daurat, de Giuseppe Perego, inaugurada el 1774.L'Estació Central de Milà (en italià: Stazione di Milano Centrale) és la principal estació de ferrocarril de Milà i una de les més importants d'Europa. És una estació terminal i va ser oficialment inaugurada l'any 1931( en època de Mussolini) per tal de reemplaçar l'antiga estació central (1864), la qual va ser una estació de trànsit i no tenia capacitat per albergar nou tràfic a causa de l'obertura del túnel de Simplon (1906).

Un cop visitat Milà vam intentar organitzar una mica el viatge i vam decidir que el lloc més lluny que visitaríem seria Viena. Aquesta va ser la nostra propera parada. La ciutat té una llarga història, ja que és una de les capitals més antigues d'Europa, cosa que explica el seu important patrimoni artístic. Durant el segle XIX, fou una de les grans capitals musicals del món i, a començaments del segle XX, Meca de la filosofia i el debat polític d'occident, així com un dels principals centres culturals mundials. La Catedral gòtica de Sant Esteve, a Stephansplatz.L'Ajuntament (Rathaus), un altre exemple important d'arquitectura neogòtica.Òpera de l'estat de Viena, ha esdevingut una de les òperes més prestigioses del món, així com una de les principals institucions culturals de la capital austríaca.Palau de Schönbrunn (Bella font en alemany).Palau Imperial de Hofburg («la cort» en alemany), on hi ha el Museu d'Etnologia (Museum für Völkerkunde) que conserva el controvertit Plomall de Moctezuma, penúltim emperador asteca. També s'hi troba la cambra del tresor imperial, on es conserven peces extraordinàries de l'orfebreria i les arts sumptuàries medievals, d'una gran significació històrica. Altres museus vinculats al palau de Hofburg són l'Albertina (importantíssima col·lecció de gravats i dibuixos, incloent la famosa "Llebre" d'Albrecht Dürer) i el museu dedicat a l'emperadriu Sissi.El Prater, amb l'emblemàtica roda de fira immortalitzada a la pel·lícula El tercer home.

Un cop visitat Viena vam decidir tornar enrera i visitar tot el que poguèssim d’Itàlia. El nostre desig era visitar Venècia i arribar fins a Roma i després ja decidiríem. A Venècia ens hi vàrem quedar forces dies, vam visitar la ciutat a fons i vam descansar una mica del llarg viatge fins a Viena. la ciutat ens va encantar i vam disfrutar de totes les atraccions turístiques: passeig amb gòndola, plaça Sant Marcos, palau ducal, …Piazza di San Marco és el cor d’aquesta ciutat italiana i la plaça més bonica de la ciutat. Dels diversos monuments que trobem a la plaça nosaltres destacaríem la Basílica de San Marco, la Torre del Rellotge i el Campanile de San Marco.El Pont dels sospirs és un dels ponts més coneguts i fotografiats pels turistes que viatgen a Venècia. Aquest pont connecta el Palau Ducal amb l’antiga presó de la Inquisició. Explica la llegenda que els ciutadans de Venècia escoltaven els sospirs dels presoners jutjats al Palau Ducal que creuaven el pont just abans de morir.Quan penses en Venècia és difícil que no et vingui al cap una gòndola amb el seu gondoler i tu passejant per la ciutat al so del “Oh sole mio!“. Passejar pels seus canals en una d’elles és una forma de descobrir aquesta ciutat i una experiència que recomanem que visqueu almenys una vegada a la vida.Fins 1854, el Pont de Rialto, era l’única manera de creuar el Gran Canal. Ara és un dels principals atractius turístics per la seva bellesa, vistes i botigues de joieria, marroquineria, roba i sabates.El Palau Ducal és un edifici de color rosa i columnes blanques;una mostra de l’estil gòtic italià. En els seus sostres trobem pintures de Tintoretto i altres pintors venecians. Es pot fer una visita a les càmeres secretes i visitar les cel · les, sales d’interrogatoris i de tortures que es troben al soterrani del palau.També vam visitar Murano (Muran en venecià) que normalment és descrita com una illa de la llacuna veneciana, encara que, com Venècia, és realment un arxipèlag d'illes unides per ponts. Es troba aproximadament a 1,5 quilòmetres de Venècia i és famosa per les seves obres en vidre, particularment pels seus llums. Vam comprar petites figures de vidre, algunes van arribar sense trencar-se …En aquella època Venècia em va encantar, encara era una ciutat on la gent vivia el seu dia a dia i els turistes no ho havien envaït tot. Viena ens havia impressionat per la seva netedat, organització i grandiositat dels seus palaus, era una ciutat europea. Venècia conservava l’encant de les antigues ciutats mediterrànies, els seus carrers estrets, les petites places, la brutícia, els crits, ...L’hem tornada a visitar dos vegades més i encara que hagi canviat jo crec que segueix conservant l’encant que tenia la primera vegada que la vam visitar.

Vam seguir el nostre recorregut fins a Roma, la nostra fita final. Com tots els llocs que vam visitar vam fer totes les visites a peu agafant el mínim els transports públics ( bàsicament per una qüestió de pressupost). Aquesta és la millor manera de visitar Roma, ja que a cada pas trobes coses per veure i gaudir encara que és molt cansat degut a la geografia de Roma que està formada pels famosos 7 turons.Ens vam quedar forces dies a Roma i vam poder visitar tots els llocs que ens interessaven. Fontana de Trevi: diuen que és la font més bonica del món, potser exageren una mica però realment és una de les visites imprescindibles a Roma. Normalment sempre està plena de turistes però nosaltres vam trobar el moment per poder fer la foto i llençar una moneda que realment va fer efecte ja que hem tornat a Roma.Circ Màxim: la construcció del Circ Màxim de Roma es va dur a terme al segle II dC, en època de l'emperador Trajà. Es tractava d'una construcció monumental on s'hi durien a terme les curses de bigues i quadrigues. El Circ Màxim, en època de Trajà, era una construcció monumental de 600 metres d'allargada, sumptuosament decorat pels tallers imperials del Palatí. Tenia un aforament de 385.000 persones. En aquests moments només queda la gran explanada on es feien les curses, però el fet de que la visita sigui gratuïta i les ruïnes del palau d’August que es troben al costat fan que la visiti valgui la pena. El Coliseu és el monument més espectacular i més conegut de la ciutat. Està situat just a l'est del Fòrum Romà, i va ser el més gran dels que es van construir a l'Imperi Romà. Conegut originalment com a Amfiteatre Flavi, passà a ser anomenat Colosseum perquè al seu costat hi havia una gran estàtua, el Colós de Neró, un monument dedicat a l'emperador Neró que posteriorment va patir transformacions i va arribar a desaparèixer. Tenia capacitat per a 50.000 espectadors asseguts, amb vuitanta fileres a les grades. Els que estaven més a prop de la sorra eren l'emperador i els senadors, i, de manera progressiva, s'anaven situant els estrats socials de classes més baixes.A l’any 78 el turisme encara no estava en el seu apogeu i no vam haver de fer les grans cues que cal fer a l’actualitat per poder visitar aquesta construcció. En aquella època l’interior no estava gaire cuidat i estava en un estat força ruïnós. El Panteó: és un dels edificis de l'antiga Roma més ben conservats, construït originàriament com a temple dedicat a tots els déus, o més aviat a les set divinitats planetàries (el Sol, la Lluna, Venus, Saturn, Júpiter, Mercuri i Mart). Els romans l'anomenen popularment la Ritonna («la Rotonda»), i d'aquí prové el nom de la plaça on s'aixeca. En aquest edifici cal destacar l’òcul, finestra al mig de la cúpula,l'obertura no està protegida, de manera que la pluja pot caure a l'interior de l'edifici.L’entrada és gratuïta i obre de 8:30 a 19:30 tots els dies menys el diumenge que tanca a les 18h. El Fòrum Romà: era en el centre de la ciutat i era com la zona de les botigues. És el lloc arqueològic més important de la ciutat, hi podem trobar diferents arcs (Titus, Septimi Sever, Constantí) itemples (Càsor i Pòlux). És un lloc ideal per passejar i el recorregut des de la columna de Trajà fins el Coliseu és espectacular. Es pot visitar tots els dies a partir de les 8:30 del matí.Les termes de Caracal·la van ser un ampli complex de banys públics de la Roma imperial. Tot el conjunt era més un centre d'oci que no sols una sèrie de sales de bany: les termes de Caracal·la tenien fins i tot una biblioteca pública, que com les altres de Roma tenia dues sales, l'una per als textos grecs i una altra per als llatins. En el lloc i destaquen grans fragments de mosaics i immenses banyeres de marbre. L’entrada al recinte era lliure i van quedar impressionats per la grandiositat del monument. Molt a prop vam visitar la tomba de Cecilia Metella i unes catacumbes. La Catacumba de Sant Calixt és una catacumba a la dreta de la Via Appia Anticaforma part d'un complex que ocupa una extensió de 15 hectàrees, amb una xarxa de galeries de gairebé 20 km. en diferents pisos, i arriben a una profunditat superior als 20 metres. En elles es va enterrar a desenes de màrtirs, 16 pontífexs i moltíssims cristians. La foscor i estretor converteixen la catacumba en un lloc claustrofòbic. Ens va acompanyar un guia que ens explicava les característiques i ens va ensenyar alguna de les sales on els primers cristians celebraven les seves reunions. Sales plenes de grafitis, alguns força divertits ja que segons ens va explicar en les reunions es menjava i bevia en abundància. No tots els monuments que vam poder veure eren antics, el Monument de Vittorio Emanuele II es va acabar el 1911. El monument és immens (70 metres d’alçada) i serveix com a mirador de la ciutat. Als ciutadans de Roma no els hi va agradar gaire la seva construcció ja que es va destruir un barri medieval, se’l coneix també com“l’altar de la Pàtria” o “la maquina d’escriure”.Evidentment també ens vam passejar per la Plaça d’Espanya, una de les més populars de Roma, rodejada per alguns dels carrers més comercials. Vam pujar la famosa escala de 135 escalons per arribar a l’església de Trinità dei Monti, per gaudir del bon ambient i menjar un bon gelat en una de les moltes gelateries que hi ha.L’últim dia a Roma el vam dedicar a visitar la Basílica de San Pere del Vaticà i el museu.La basílica és el temple més gran i més important del catolicisme. Només per poder veure la Pietat de Miquel Àngel o el Baldaquí de Bernini ja val la pena l’entrada. La cúpula, del mateix Miquel Àngel, també és impressionant. Nosaltres vam pujar a peu i un cop a dalt vam poder veure les impressionants vistes de la plaça de sant Pere amb Roma al fons. El dia que vam visitar el Vaticà era diumenge i vam poder veure la benedicció del Papa Pau VI en directe !!! Els Museus Vaticans estan situats tocant a la basílica de Sant Pere, els componen diferents edificis de museus, edificis pontificis, galeries, monuments i jardins. La base de les seves obres va ser la col·lecció privada de Juli II, que va ser escollit papa el 1503; més tard altres papes han anat augmentant les extenses col·leccions de què consten aquests museus. A aquest conjunt d'edificis també pertany la Biblioteca Vaticana, una de les millors del món.En aquella època no hi havia les cues que hi ha actualment. Nosaltres vam poder visitar amb tranquil·litat els llocs més destacats: la galeria dels mapes, l’escala de Bramente, les sales de Rafael i sobretot la Capella Sixtina. No estava restaurada i les pintures estaven brutes pel fum de molts anys però va ser impressionant poder veure les imatges de la creació d’Adan o del Judici Final. Quan vam tornar a Roma ja vam poder veure la Capella totalment restaurada.Vam deixar Roma amb força recança ja que la visita havia valgut molt la pena i ens vam dirigir a visitar les últimes ciutats del viatge.

Primer vam visitar Florència:és el nucli urbà en el qual es va originar, durant la segona meitat del segle XIV, el moviment artístic i cultural anomenat renaixement, i és considerada un dels bressols mundials de l'art i de l'arquitectura. Destaca per la seva riquesa arquitectònica i els seus museus. En el seu centre històric destaquen obres medievals i renaixentistes com la cúpula de Santa Maria del Fiore, el Ponte Vecchio, la Basílica de la Santa Creu, el Palazzo Vecchio i museus com els Uffizi, el Bargello o la Galeria de l'Acadèmia, que acull l'estàtua del David de Michelangelo Buonarroti.Malgrat la fatiga acumulada vam gaudir moltíssim de la visita, sobre tot de la catedral, amb la seva cúpula i de la Galeria dels Oficis que conté la millor col·lecció del món de les obres del Renaixement.

La última visita la vam fer a la ciutat de Pisa. Vam arribar a la ciutat a la nit i vam dormir a sobre la gespa d’una rotonda al davant de l’estació. D’aquesta ciutat només vam visitar la Piazza dei Miracoli o Piazza del Duomo, és una àmplia àrea emmurallada al cor de la ciutat de Pisa, a la Toscana, (Itàlia). Està dominada per la catedral de Pisa i altres edificis que hi estan estretament relacionats, constituint un exemple magnífic de complex catedralici medieval. A més de l'església catedral pròpiament dita sobresurten el baptisteri (edifici destinat a l’administració del sagrament del baptisme), el campanar (és la famosa Torre de Pisa) i el Camposanto o cementiri, amb una estructura arquitectònica que recorda la d'un claustre.Aquell mateix dia ja vam fer el viatge de tornada cap a Figueres. Aquest viatge va ser una aventura molt important per nosaltres i va significar el començament dels molts viatges que hem fet amb la Puri per tot el món (25-07-2018)

FOTOS

VIATGES

1978 FINAL MAGISTERI (ITÀLIA-VIENA)